Policy för andrahandsupplåtelse

Andrahandsupplåtelse

Policy för Brf Markan i Järvastaden antagen av styrelsen 2012-09-10

En andrahandsupplåtelse är när någon annan än Du själv självständigt använder lägenheten. Detta gäller även om Du lånar ut lägenheten till någon i den närmaste familjekretsen och också om Du inte tar någon hyra.

Du har rätt att hyra ut i andra hand om det finns beaktansvärda skäl, till exempel om Du inte kan använda lägenheten som bostad under en period och har boendet ordnat på annat håll, som exempelvis studier eller arbete på annan ort, längre vistelse på vårdinrättning, militärtjänstgöring, provboende med partner m.m.

En omfattande andrahandsuthyrning i en bostadsrättsförening medför flera problem, anonymiteten ökar. En hyresgäst har i allmänhet mycket litet eller inget intresse för föreningen. Det är svårt att engagera medlemmar som inte bor i huset etc. Styrelsen har därför en restriktiv policy till andrahandsuthyrning och tillämpar hyresnämndens normer vid sin bedömning av andrahandsuthyrningar. Om ansökan avslås av styrelsen kan Du vända sig till hyresnämnden och få frågan prövad.

Tillstånd för andrahandsupplåtelse ges för högst ett år i taget. För att upplåta lägenheten i andra hand måste Du ha styrelsens tillstånd och ansökan ska vara skriftlig.

Ansökan ska lämnas i god tid (minst en månad innan), och det ska det tydligt framgå

1)   Varför lägenheten ska hyras ut. Anledningen ska kunna styrkas av intyg, t.ex. läkarintyg, intyg från arbetsgivare om stationering på annan ort eller antagningsbesked från skola.

2)   Till vem den ska hyras ut (personnummer) och hur lång tid den ska hyras ut.

3)   Kontaktuppgifter där Du kan nås under uthyrningstiden.

Efter godkännandet ska kopia på hyresavtalet lämnas till styrelsen.

Den som hyr din lägenhet i andra hand blir din hyresgäst och Du blir hyresvärd. Bestämmelserna i hyreslagen gäller och Du bör ha ett skriftligt hyresavtal. Det är viktigt att Du informerar Din hyresgäst om vilka regler som gäller i föreningen.

Hyr Du ut lägenheten utan styrelsens godkännande riskerar Du att förverka nyttjanderätten till lägenheten. Föreningen har då rätt att säga upp dig för avflyttning.

Logga med fördel in på appen RealNode eller app.realnode.se för att ladda ner ett formulär om tillstånd för andrahandsupplåtelse under ”vanliga frågor”.